Pravidelnou údržbou benzínové sekačce prodloužíme život. Vyčištěné a promazané bychom sekačky i jiné benzínové stroje měli na konci sezóny také uložit na zimu. Pozornost potřebuje i palivo. „Stroj zazimujte bez zbytků starého paliva v nádrži,“ radí Jan Hendrych, vedoucí servisu Fieldmann v Říčanech.
Základem údržby je čištění. Ideálně po každém sekání mechanicky odstraníme zbytky trávy z pracovního prostoru, kde se točí nůž. K čištění absolutně není vhodná tlaková myčka a voda obecně! To je nešťastné řešení, kdy se voda dostane do vnitřních částí sekačky, což se podepíše na kovových pohyblivých dílech. Vlivem působení vlhkosti, dojde ke korozi a následnému snížení pohyblivosti. Provozem se pak mohou poškodit i další součásti sekačky.
Promazávání se týká hlavně komponentů pojezdu. Pod zadním kolem sekačky se nachází ozubený pastorek. Jeho demontáží se zpřístupní kolík či klínek pohybující se v pastorku. Mazivo, která se zde nachází, na sebe může vázat prašné nečistoty a kolík se vlivem zanesení přestává volně pohybovat. Proto je potřeba toto místo vyčistit a před sezónou namazat. „Osobně ale všem doporučuji provádět velkou údržbu ještě po sezoně. Na jaře pak stačí nalít palivo a můžete ihned sekat,“ doporučuje Jan Hendrych ze servisu Fieldmann.
Servis u odborníků
Kompletní servis po sezóně můžete svěřit odborníkům, třeba těm ze servisu Fieldmann. Měl by zahrnovat čištění palivového systému a vzduchového filtru, výměnu oleje, seřízení chodu motoru, zmíněné promazání komponentů pojezdu. V servisu také zkontrolují jednotlivé komponenty a v případě poškození je po dohodě se zákazníkem vymění.
Promazávání se týká hlavně komponentů pojezdu. Pod zadním kolem sekačky se nachází ozubený pastorek. Jeho demontáží se zpřístupní kolík či klínek pohybující se v pastorku. Mazivo, která se zde nachází, na sebe může vázat prašné nečistoty a kolík se vlivem zanesení přestává volně pohybovat. Proto je potřeba toto místo vyčistit a před sezónou namazat. „Osobně ale všem doporučuji provádět velkou údržbu ještě po sezoně. Na jaře pak stačí nalít palivo a můžete ihned sekat,“ doporučuje Jan Hendrych ze servisu Fieldmann.
Servis u odborníků
Kompletní servis po sezóně můžete svěřit odborníkům, třeba těm ze servisu Fieldmann. Měl by zahrnovat čištění palivového systému a vzduchového filtru, výměnu oleje, seřízení chodu motoru, zmíněné promazání komponentů pojezdu. V servisu také zkontrolují jednotlivé komponenty a v případě poškození je po dohodě se zákazníkem vymění.
Přes zimu vždy bez starého paliva
Abychom po zimě bez problémů sekačku nastartovali, je ideální ji zimovat bez benzínu v nádrži. „Paliva, která nyní zakoupíte na benzínové pumpě obsahují bio složku, která způsobuje, že palivo má tendenci rychleji degradovat. Starý benzín v palivovém systému způsobí, že sekačku po zimě zkrátka nenastartujete,“ vysvětluje Jan Hendrych. Pokud jsou vlivem degradovaného paliva zanesené trysky v karburátoru, je potřeba nejprve palivový systém vyčistit. Nejsou-li trysky poškozené, po nalití čerstvého paliva půjde opět stroj nastartovat. Toto se pochopitelně netýká jen benzínových sekaček, ale i dalších strojů s čtyřtaktními motory.
Výjimkou nejsou ani dvoutaktní motory, což se týká třeba křovinořezů. „Do dvoutaktních motorů nedoporučuji používat směs paliva s olejem, která je namíchaná déle než 14 dní,“ říká Jan Hendrych a dodává:
„Pokud tedy nepoužíváte aditiva, nebo prémiová paliva, je nejlepší si míchat palivo vždy na daný úkon, daný den. V případě, že palivo nespotřebujete, před delším odstavením doporučuji vylít z nádrže zbytek paliva, stroj nastartovat a spotřebovat i zbytky paliva z palivové soustavy.“
Abychom po zimě bez problémů sekačku nastartovali, je ideální ji zimovat bez benzínu v nádrži. „Paliva, která nyní zakoupíte na benzínové pumpě obsahují bio složku, která způsobuje, že palivo má tendenci rychleji degradovat. Starý benzín v palivovém systému způsobí, že sekačku po zimě zkrátka nenastartujete,“ vysvětluje Jan Hendrych. Pokud jsou vlivem degradovaného paliva zanesené trysky v karburátoru, je potřeba nejprve palivový systém vyčistit. Nejsou-li trysky poškozené, po nalití čerstvého paliva půjde opět stroj nastartovat. Toto se pochopitelně netýká jen benzínových sekaček, ale i dalších strojů s čtyřtaktními motory.
Výjimkou nejsou ani dvoutaktní motory, což se týká třeba křovinořezů. „Do dvoutaktních motorů nedoporučuji používat směs paliva s olejem, která je namíchaná déle než 14 dní,“ říká Jan Hendrych a dodává:
„Pokud tedy nepoužíváte aditiva, nebo prémiová paliva, je nejlepší si míchat palivo vždy na daný úkon, daný den. V případě, že palivo nespotřebujete, před delším odstavením doporučuji vylít z nádrže zbytek paliva, stroj nastartovat a spotřebovat i zbytky paliva z palivové soustavy.“